Pyhän kiven kunnioittaminen jatkuu aktiivisena Moskovan seudulla

kindjakovo.kamen800.png

Kindjakovon asukkailla on yhä tiedossaan, mitä kiveä on kunnioitettu pyhänä, ja eikä perinne ole katkennut.

Pyhille kiville on aiemmin viety jyviä ja muuta oman talon maatalouden tuotteita, myöhemmin myös kolikoita. Niitä, ja perinteisiä kangassuikaleita tuodaan yhä Kindjan pyhälle kivelle.

kindjakovo,ukko300.pngAntiikin Kreikassa kirjoitettiin muistiin kudottujen nauhojen uhraaminen pyhille paikoille, joten tämä on ollut hyvin laajalla alueella omaksuttu, -siis hyvin vanha. Kindjan lehdossa tapaamme senkin.

Obinugrilaisten puettuja puukuvia on mainittu kirjallisuudessa, ja Kindjakovossa näemme saman kaltaisia, vaikka kivellä kävijät puhuvatkin nykyisin venäjää. Mielikuvissamme Moskova on niin venäläinen, kuin mikään alue voi olla, mutta paikalliset maaseudun asukkaat noudattavat yhä tapoja, jotka olivat Venäjällä jo ennen slaaveja.

Oikealla Kindjan pyhälle kivelle tuotu puukuva.

Kindjan kiveen saattaa viitata kronikka-tieto pyhästä kivestä, joka tuotiin pohjoisesta, ja jaettiin yhdeksään osaan yhdeksälle paikkakunnalle.

Moskovan suuriruhtinaan kerrotaan vieneen armeijansa Dimitrovin-kivelle ennen sotaan lähtöä. Kiveä kun oli käytetty sairaiden parantamiseen, ruhtinaan toive oli ilmeisesti suojata joukkojaan haavoittumisilta ja armeijaa aina vaivaavilta kulkutaudeilta.

Dimitrovski kuten koko Moskovan oblasti tunnetaan vanhana suomalais-ugrilaisena alueena, ja liittyy arkeologisesti Djakovon kulttuuriin. Suomensukuisuus on lähellä, jos raapaistaan perinteiden ja tapojen pintaa, -tai maanpintaa.

kindja.kamen740.png

Jakhroma saattaa olla merjan kielen järvijokea tarkoittavasta sanasta muunnettu. Seudulla puhuttiin kadonnutta merjan kieltä slaavilaistumiseen asti. Merja sijoittuu itämerensuomen ja mordvan ja marin välille.

Merjankielistä -tai merjaan johtaneen kielijatkumon kieltä- on ilmeisesti puhuttu Suomen nykyisellä alueellakin, ja jätetty nykyaikaan asti säilyneitä vesistöihin liittyviä paikannimiä. Rahkonen on niitä kaivellut.

Suomessa ja Baltiassa tunnetaan #kuppikivet, joihin on  hierretty pieniä koloja juuri jyvä-lahjojen jättämiseen. Kuppeihin keräytynyttä sadevettä on myös otettu joskus talteen, ja käytetty taikoihin. Turun-seudun erään kuppikiven luota olemme löytäneet pieniä nykyajan kolikoita, miksi ovat olleet siellä, sitä ei kukaan tiedä.

Virolaisen kylän läheiselle kuppikivelle johti hyvin tallattu polku, ja paikalta tavattu emäntä kertoi kivellä toisinaan käyvän väkeä, mutta ei heidän talostaan.

Alla Kindan kiven sijainti. Muistakaa viedä lahjoja. Suosittelemme markka-ajan kolikoita. di-gold

kindjakovon.kivi750texti2.png
kindja.ostjakit740
 

Pyhä Kivi lähellä Kindyakovon kylää (Yakhroma, Moskovan oblasti Dmitrovskin rajooni); venäjänkielinen.

djakovomoskovaDjakovon kulttuuri 1.vuosituhannella eKr: Moskovaa asuttivat suomensukuiset

 


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s